Jdi na obsah Jdi na menu
 


Autorádia připravena pro iPod

14. 9. 2007
Vzhledem k častým dotazům ohledně integrace iPodu do auta, jsem se začal zajímat o možnosti připojení k audiosoustavě, kterou disponuje dnes již snad každý automobil.

Šlo mi o plnou konektivitu, tedy zobrazení informací z iPodu na displeji autorádia, včetně jeho ovládání jak z rádia, tak případně z volantu.

Zaměřím se pouze na zapojení iPodu na autorádia některých výrobců, originální a vestavěné systémy řešit nebudu, pro jejich odlišnost určenou prakticky každým výrobcem, mnohdy dokonce i modelem automobilu. Pohybovat se budeme v reálné hladině do deseti tisíc korun českých, tedy označení „nejlepší, špičkový, apod.“ budeme vztahovat k těmto vesměs orientačním cenám.

 

Začnu obecnými fakty a definicemi.

Pokud chcete svůj iPod připojit k autorádiu, musíte se vypořádat s několika nástrahami a záludnostmi. První a stěžejní fakt je ten, že starší autorádia tuto konektivitu vůbec neumí a pokud k nim budete chtít přehrávač připojit, budete se muset spokojit pouze se zvukovým vstupem realizovaným přes nějaký typ AUX konektoru a na ovládání zapomenout.

Novější modely autorádií, do stáří cca 3 let věku, dovolují iPod připojit přes krabičku obecně zvanou interface. Toto řešení je sice jakž takž funkční, má ale své omezení.

Předně je toto řešení velmi kostrbaté, někdy nezaručuje plné ovládnutí iPodu a je podstatně dražší než propojovací kabel. Je dobré, zjistit si před koupí zdali interface podporuje vaše starší rádio. Ceny onoho interfaceu, který poskytují snad jen renomovaní výrobci autorádií, se pohybují od 2 do 4 tisíc korun. Vezmu li v úvahu fakt, že za 4-6 tisíc dostanu ke koupi rádio s už zabudovanou podporou, vychází toto řešení jako ekonomicky nevýhodné. Pozitivum na interfaceu je fakt, že mnohdy je nabízen i k originálním vestavným systémům. Zde se ale pouštím na tenký led a dále tu tento problém nebudu rozvádět.

Nejelegantnější řešení je pořídit si autorádio nové, které touto podporu již disponuje. V tomto případě stačí zakoupit propojovací kabel k iPodu v ceně několika set korun a kvalitní produkce oblíbené hudby v automobilu může vesele začít.

Autorádia, které mají konektivitu již obsaženu jsou cca rok staré. Modelový ročník 2007 od renomovaných výrobců již většinou tuto podporu standardně nabízí.

Nyní se zaměřím pouze na některé značky autorádií, které bych osobně doporučil, případně je považuji za nějakým způsobem zajímavé.

 

Začnu od toho nejlevnějšího řešení a tím je autorádio Orava AR-109,
Obrazek

jehož cena začíná lehce nad čtyřmi tisíci. Disponuje Bluetooth handsfree, USB vstupem, slotem pro SD/MMC karty, dvojzónovým přehráváním, výkonem 4 x 50 W, grafickým displejem a mnohými dalšími funkcemi. Připojení iPodu se koná přes kabel pro AR-109, který stojí lidových 350 Kč. Umožňuje zobrazení ID3 tagů na displeji rádia a iPod také dobíjí. K možnosti ovládání se mi stanovisko výrobce nepodařilo získat. Toto rádio je po stránce designu velmi svérázné a rozhodně se nejedná o žádného decentního krasavce. Nicméně za málo peněz nabízí opravdu hodně muziky - včetně té z iPodu ;)

 

Dalším výrobcem, kterým se budeme zabývat, je Panasonic. Jeho autorádia jsou cenově poměrně příznivá a konektivita na vysoké úrovni. Ponechme fakt, že Panasonic je ve světě autorádií brán jako naprosto průměrný výrobce a zaměřme se na jeho nabídku.

Autorádia modelového roku 2007 v cenách od cca 3 – 9 tisíc, disponují plnou podporou iPodu. Levnější varianty disponují pouze jednořádkovým „kalkulačkovým“ displejem ( CQ-C5355N ),

Obrazek
který moc informací nezobrazí, nicméně již můžete iPod plně ovládat. Dražší typy mají displej grafický ( CQ-C7305N ),

Obrazek

nebo dokonce grafický a plně barevný (panasonic CQ-C8405N ).

Obrazek

Zde již můžeme poměrně slušně listovat menu iPodu, displej je ale stále úzký a v lepším případě 3 řádkový.

Několikapalcové (někdy dotykové) LCD monitory obsažené v modelech ( CQ-VD7005 ) o cenách řádově desítkek tisíc, nabízejí již naprosté luxusní ovládání.

K autorádiím Panasonic  a připojení iPodu je nutné zakoupit propojovací kabel CA-DC 300N za cenu do jednoho tisíce korun.

Co mi na autorádiích Panasonic obecně vadí, je modré tlačítko „Source“, které svítí jak na lesy bez ohledu na to, jestli je rádio zapnuté nebo ne – prostě pořád. A jelikož mi jeho modrý svit ladí s interiérem pouze v případě zapnuté kontrolky dálkových světel, působí čudlík dosti rušivě. Podsvit tlačítka nejde změnit ani vypnout. I ve světle těchto skutečností jsou rádia Panasonic solidní cenovou a zvukovou volbou.

 

Další výrobce v podání firmy Clarion nabízí (mimo jiné) velmi zajímavý model FB 278 RBT.

Obrazek


Toto rádio je zvláštní jak svým čistým designem, tak tím, že za cenu necelých 4 tisíc dostanete Bluetooth handsfree a podporu profilu A2DP. Řeknete si, k čemu tento Bluetooth profil, když ho iPod neumí, odpověď je jednoduchá. Můžete si zakoupit BT modul DGL 373 (2200 Kč), který Bluetooth Váš iPod naučí. Je zde také možnost dokoupení držáku BC 003V (500 Kč) přímo pro Váš iPod. K autorádiu tak díky profilu A2DP můžete připojit i třeba mobilní telefon, který A2DP umí (např. Sony Ericsson K800i), a hudbu reprodukovat z něj. Jedná se tedy o jakousi investici do budoucna.

 

Výrobce Pioneer zajisté také dobře znáte, jejich rádia patří k tomu lepšímu, co si můžeme vybrat. Konektivita je zajištěna přes adaptérový kabel CD-I200 (500 Kč).

Obrazek


Obrazek

Modely řady DEH-P (4900, 5900, 6900) IB, nabízejí displeje od jednořádkových až po grafické. Zvuková produkce na výborné úrovni. Rádia disponují 4 x 50 W, všemi běžnými funkcemi a přehrají MP3, WMA, WAV obsažené na CD nosičích. Designově jde o volbu spíše umírněnou a decentní. Podsvit ovládacích prvků a displeje lze měnit minimálně ve dvou barvách  barevných variantách a tudíž by neměl být problém se sladěním interiéru automobilu. Vesměs ke všem rádiím, o kterých zde píši, můžeme zakoupit další příslušenství v podobě dálkových ovladačů, CD changerů, Bluetooth HF jednotek, až po zesilovače, kapacitory, LCD monitory atd.

 

Jako naprosto špičkového výrobce (vynechám li značky Mark Levinson a spol.) vnímám Alpine. Jejich rádia jsou zvukově výborná a technologicky na vysoké úrovni.

Modelový ročník 2007 v cenách od 5-10 tisíc poskytuje širokou možnost volby.

Cenově přijatelný model CDE-9881 RB, nebo CDA-9883R

Obrazek

umožňující připojit iPod pomocí kabelu KCE-422i (700 Kč), jsou dobrou volbou. Ovládání probíhá přes tlačítka autorádia a o zobrazení se stará jednořádkový displej. Moc přehledné takto malé displeje obecně nejsou, zato reprodukce je na špičkové úrovni.

Nejvýraznější a nejlepší model, který firma Alpine vytvořila přímo se společností Apple pro připojení iPodu, je model iDA-X001.

Obrazek

Poskytuje naprosto perfektní ovládání pomocí velkého JogDialu, který má obdobnou funkci jako ClickWheel na iPodu. Vše se zobrazuje na plně grafickém barevném displeji o rozlišní 200x200 pixelů. Displej je velmi jemný a dokáže zobrazit veškeré informace tak, jak jste zvyklí z iPodu a to včetně artworků alb. Po stránce reprodukce hudby mu taktéž není co vytknout. Jediné, co někoho může zaskočit, je absence CD mechaniky. Ta ale v přítomnosti iPodu pozbývá smysl. Kdyby přesto někdo toužil do tohoto modelu dostat cédéčka, může tak učinit přes dokoupený CD changer. Autorádio samozřejmě umí i jakékoli jiné přehrávače, které se dají zapojit do USB zásuvky. Veškeré potřebné kabely jsou u tohoto modelu součástí balení, není třeba již nic dokupovat. Jedinou malou nevýhodnou se zdát být cena, ta se pohybuje na hranici deseti tisíc korun. Osobně myslím, že za takové rádio, které podporuje naprosto špičkově iPod, je to suma odpovídající.

 

Slovo závěrem

V článku jsem uvedl pouze mé subjektivné pocity a informace, které jsem měl k dispozici. Ceny rádií a doplňků jsou orientační. Nechci dělat reklamu některým výrobcům, uvedl jsem ale pouze ty, které osobně považuji co se týče spolupráce s iPodem, nejdále, případně jiným způsobem zajímavé. Je zde pořád spousta výrobců, kteří sice iPod také umějí, ale jejich řešení není natolik propracované a dostupné, abych je zde uvedl. Autorádia mají také rozličné designy a barevnosti jak displejů, tak i osvětlení (většinou jde měnit v několika barvách), proto se každému do auta může hodit něco jiného, buď dle sympatií, finančních možností nebo designu.



 

Thnx 2 cvrček ©